dissabte, 29 de novembre de 2008

Sedentarisme a Espanya: més del 50% de la població segons un estudi europeu

He pogut llegir aquesta interessant notícia sobre un estudi europeu relacionat amb el sendentarisme al portal d'informació 3cat24.cat

Us poso un breu extracte:


"Les dades sobre sedenterisme a Espanya són alarmants i situen el país a la cua dels països de la Unió Europea. Més de la meitat de la població reconeix que és sedentària i el 60% dels joves diuen que no fan cap tipus d'exercici físic, segons un estudi de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària.

...

Posar remei a una vida sedentària no és gaire difícil, segons els experts. Només cal un mínim de 30 minuts diaris d'activitat física moderada per notar-ne els beneficis. Un exercici que pot consistir a caminar, correr, ballar, anar amb bicicleta o simplement jugar."

Com podeu veure, deixar de banda el sedentarisme pot ser molt beneficiós per la salut.

divendres, 28 de novembre de 2008

No corris sol!

Tens ganes de fer exercici i t'agradaria anar-hi acompanyat?
Quedar amb algú per fer esport t'ajuda a vèncer la mandra?

Valores els consells que et donen els companys quan surts a córrer?

Segur que aquestes reflexions i moltes altres t'han passat pel cap i segur que no sempre has trobat a algú perquè vingui amb tu a fer esport. A sedentaris.cat volem posar-hi remei. És per això que us animem a què participeu de la nostra comunitat amb els vostres comentaris i que així sigui un punt de trobada. A més, hem obert un grup al facebook on podrem estar en contacte.


Ara ja no hi ha excusa per deixar de sortir a córrer perquè no vols anar-hi sol!

Equip de sedentaris.cat
(Toni i Ferran)

dimecres, 26 de novembre de 2008

Jean Bouin: entrenament mental per la cursa

Entrenament "virtual" per la 85ª Jean Bouin.


Bàsicament us recomano "memoritzar" el circuit per saber en cada moment on esteu i anar controlant el ritme de pas pels quilòmetres.



I per últim, el que considero més important en aquesta cursa, ser conscient del perfil de la mateixa. A partir del km. 7 fa pujada i s'ha de vigilar no perdre tot el que s'ha guanyat abans. Recomano dosificar-se una mica per arribar "fresc" a l'inici de l'avinguda Paral·lel.


Molta sort i ja explicareu com us ha anat.

Ferran de sedentaris.cat

diumenge, 23 de novembre de 2008

www.sedentaris.cat ... operatiu! (off-topic)

Unes breus paraules per afirmar (toquem fusta) que ja tenim el domini operatiu.

No ha estat fàcil però finalment, els "administradors" del bloc, hem aconseguit vincular el domini d'arsys (alguna opinió?) amb el bloc a Blogger. La veritat és que ens hem equivocat molts cops i tot el cap de setmana ha estat inoperatiu el bloc però ara ja està fet. Realment no es difícil fer-ho però sí saber el que s'ha de fer exactament.

Aprofito l'ocasió per dir-vos que he adquirit un article anti-sedentarisme.


Ferran de sedentaris.cat

divendres, 21 de novembre de 2008

Com abandonar el sedentarisme? "és que no tinc temps"






Gran pregunta. La resposta és: no es pot.

Bé, exactament la resposta seria: no es pot sinó es vol. I encara s'ha d'afegir la popular frase "és que no tinc temps".

No fer cap activitat física més enllà de petits desplaçaments quotidians a peu és poc saludable. Es el que moltes persones fem o hem fet en algun moment. Per deixar de banda una vida 100% sedentària s’ha de tenir voluntat. S’ha d’estar convençut de voler canviar de ritme de vida i intentar-ho. En concret, es tractaria d’incrementar el ritme “esportiu” de vida. Us recomano llegir aquesta notícia que parla de la salut del jovent.

Com a consell diria que, si no s’està fent res, s’ha de provar de fer alguna cosa el cap de setmana. Sí, el cap de setmana. Crec que molts sedentaris volen fer coses entre setmana i no poden per qüestió de temps. Potser seria millor començar fent alguna activitat (caminar, córrer, bicicleta, ...) quan es disposa de més temps i això, normalment, és pel cap de setmana.

Quan ja es tingui l’hàbit jo passaria a provar de fer alguna cosa entre setmana (anar un dia al gimnàs, fer algun esport col·lectiu, anar a córrer una mica, ...) sense deixar de banda l’activitat del cap de setmana. A la pràctica el que pot passar és que només es faci un sol dia una cosa, però es millor un dia de dos possibles (ex: dimarts i dissabte) que cap d’un . El que vull dir és que si agafes el costum de fer activitat física (fer salut) dos dies per setmana i no només un, és molt menys probable que et passis 15 dies sense fer res. Hauria de buscar estudis que ho demostrin però de moment, no us pareu. I per un altre dia, parlarem de la gestió del temps per poder-ne dedicar una mica a combatre una vida sedentària.

Actualització Juny 2009:

Enllaç a tot el que hem escrit relacionat amb el sedentarisme.


Sedentaris.cat

El bloc dels que no volen ser sedentaris

L'extracte de text de la web de l'Institut Català de Salut on apareix la referència a un estudi del sedentarisme:

Activitat física i obesitat.

Diferents estudis demostren la relació estreta entre la poca activitat física i l'augment de l'obesitat. Qualsevol intent per reduir i controlar el pes ha de basar-se en l'augment de l'exercici i en una dieta hipocalòrica. El principal factor relacionat amb l'augment de pes als països desenvolupats és la falta d'exercici físic i el sedentarisme.

dimecres, 19 de novembre de 2008

Duatló de Muntanya a Prats de Lluçanés


Sedentaris!

Actualització (17-12): ja podeu llegir la crònica i veure el vídeo de la Duatló del Lluçanés.

Teniu la possibilitat de participar en un duatló de muntanya (BTT + trail running). El proper diumenge 7 de Desembre a Prats de Lluçanés.

Hi haurà 2 recorreguts:
  • 30 km de BTT + 10 km. de trail (pels "experimentats")
  • 15 km de BTT + 5 km de trail (ideal per "debutants" i "marxaires")
Aquesta es la notícia publicada a Vilaweb Lluçanés:

Primera duatló a Prats de Lluçanès per al proper dia 7 de desembre

El proper dia 7 de desembre, Prats de Lluçanès acollirà la primera edició d’una duatló, oberta a la participació de tothom. La prova constarà de dos circuits, per a professionals i d’iniciació. El professional constarà de 30 quilòmetres en BTT i 10 qiuilòmetres a peu, mentre que la d’iniciació tindrà 15 i 5 quilòmetres respectivament.
En l’apartat professional hi haurà les categories de majors de 18 anys, dones i júnior, igual com en la d’amateurs o d’iniciació.

En acabar la prova, la Fundació Nani Roma sortejarà 10 cascos de la marca HJC, per recollir diners per a l’hospital Pequeño Mauritano, de Mauritània.
Segons la fundació d’aquest pilot resident al Lluçanès, la supressió del ral·li París-Dakkar ha suposat el fre a la rebuda de diners i ajuts a entitats que desenvolupen tasques solidàries a l’Àfrica, per la qual cosa, les iniciatives amb les que ja col·laborava ara intentarà que segueixin rebent ajuts a través d’altres propostes com aquesta duatló.



Jo estic molt animat i m'hi vull apuntar. Serà el meu primer duatló. Espero poder participar-hi i fer una bona crònica.

Ferran de sedentaris.cat

diumenge, 16 de novembre de 2008

Crònica i opinió de la Cursa del Clot 2008

Aquesta matí he participat a la XXIX edició de la Cursa del Clot-Camp de l'Arpa. Era el primer cop i espero que no l'últim. La sortida està a 5 minuts a peu de casa meva o sigui que fàcil per participar-hi ho tinc.

No ha anat malament però esperava que anés millor pel temps final. Un esportista popular sempre ha de tenir preparades unes excuses per si no aconsegueix el resultats esperats. En el meu cas avui no em trobava al 100% però un altre dia serà. Així i tot, he fet els meus millors 10 km. i encara crec que puc millorar una mica més.


Ver mapa más grande

Com es pot veure al mapa, la sortida i l'arribada recorden aquell antic videojoc del pac-man. A mi se m'ha fet una mica dura per aquest motiu, per anar una mica "desorientat" tot i haver mirat el recorregut vàries vegades. He sortit una mica massa ràpid per l'emoció de l'inici, la baixada i per tradició. Més endavant ho he pagat i, al final, tot i que no anava malament ... feia una pujada pel carrer Independència que no s'acabava mai!

Aquestes són les dades del xip groc:

T_Final mKm Ll_ Prcl LloCat NomClub
46:19 4:38 306 21:16 M2 - 126 SEDENTARIS.CAT

El més important és que ja m'he pogut inscriure amb les dades de Sendentaris.cat i m'ha fet molta gràcia. No és que siguem un club però ... si et deixen i qui paga mana :-)

També he pogut anotar els parcials, on podeu veure com em costa mantenir un ritme constant. M'he defensar dient que cap al final, entre el km.6 i el km.8 m'he parat dos cops per ser fotografiat amb calma per la meva família.

KM Chrono Propi
1 4'03
2 4'27
3 4'21
4 4'16
5 5'03
6 4'34
7 4'51
8 5'00
9 4'49
10 4'54*

* Aquí he trigat una mica a aturar el chrono per l'emoció de l'arribada com podeu comprovar en la següent fotografia:


Bé, ara l'opinió:

  • Cursa recomanable per estar molt poc massificada (fet que és una excepció a les curses de Barcelona). Relació qualitat/preu (9€) alta. Limitada a 1000 corredors.
  • Marcatge del quilometratge molt senzill.
  • Avituallament senzill però molt bona bossa del corredor: 1 aquarius, 1 botella aigua, 3 xocolatines, 3 pomes, 1 litre de crema gallina blanca (no és broma) i la samarreta de cotó. Espero no deixar-me res.
  • Molt bona organització a l'arribada.
  • Si no us agraden les pujades, girs i baixades ... millor que us ho penseu.
I ara per ara, això és el que us puc explicar del que recordo. Desitjo molta sort als que anira a la Jean Bouin!!!!

Ferran de sedentaris.cat

divendres, 14 de novembre de 2008

El 18,8% dels gironins es consideren sedentaris (forma de vida sedentària)

"amb activitats, s'ha de combatre l'estil de vida sedentari"


Ahir, estava buscant pel Google el terme sedentaris (per veure si el bloc existeix) i em vaig trobar amb aquesta notícia al Diari de Girona:

El 18,8% dels gironins es declaren sedentaris i només el 6,6% són esportistes actius


Us recomano llegir el breu article i, per si no teniu temps, ja us dic que la mitjana catalana de sedentaris és del 23,9% (quasi 1 de cada 4) i un 7,5% declara fer activitat física intensa.

Per últim dir-vos que, segons posa a l'article, "
el Govern ha impulsat el Pla d'Activitat Física Esport i Salut que vol prescriure als pacients fer esport des de l'atenció primària".

Seguirem investigant el tema, que és el motiu d'inspiració del bloc. Vull conèixer que significa ser sedentari i fer activitat física intensa a l'estudi de la Generalitat. I això de fer esport per prescripció mèdica, com anirà?

Ferran de sedentaris.cat

Nota: ja ho sé que la fotografia no és de les comarques gironines, demano disculpes.

dimarts, 11 de novembre de 2008

Crònica Matagalls-Montserrat 2008 (Crònica MM08)

Sedentaris, us faig arribar un breu resum de la meva participació a la "festa major" de l'excursionisme. Ja sé que vaig tard però és que encara no tenia bloc quan ho vaig escriure i aprofitant que ho he enviat per ser publicat a la revista Nexe dels Antics UPF, doncs aquí teniu la meva experiència:

Vaig dir que faria una crònica de la Matagalls-Montserrat 2008 (MM08) si arribava a Montserrat i aquí està.

Aquest any es tractava de la XXIX edició, amb un recorregut de 83 quilòmetres i un desnivell acumulat de 5980 metres. La caminada està organitzada pel Club Excursionista de Gràcia des del 1972, seguint el repte que va llançar Mossèn Jaume Oliveras (1877-1957) en fer el recorregut el 4 d'agost de 1904 per primer cop. Es tracta d’una marxa no competitiva, on no hi ha diferència entre arribar el primer o l’últim, sempre que es trigui menys d’un dia.

Començaré la crònica pel final: vaig arribar a la plaça del Monestir de Montserrat en menys de 24 hores, exactament en 16 hores i 37 minuts. També us diré que la meva sortida a les 17:51 del dissabte 20 de setembre amb cinc companys i que vaig arribar sol, cap a les 10:30 a.m. del diumenge 21. No només jo vaig arribar, també ho van fer tots els meus companys d’expedició, un d’ells amb un temps excepcional (sub 11 hores). El patiment va ser gran però la satisfacció va ser major.

El recorregut per la Catalunya interior passa per camins, corriols i pistes forestals principalment, tot i que també es trepitja algun avorrit tram d’asfalt. Tot i ser una caminada llarga, poc a poc t’acostes a Montserrat.

Contràriament al que pugui semblar, és una prova a l’abast de tothom que tingui il·lusió per fer-la i se la prepari seriosament amb temps. Recomano fer-la molt especialment a totes les persones a qui els hi agradin les activitats a l’aire lliure.

Ferran de Sedentaris.cat
El bloc dels que no volen ser sedentaris

Nota: a la web oficial de la MM estan les estadístiques de l'any 2008. Com es pot comprovar, l'experiència és un grau i els que arriben amb menys problemes són els més veterans.

diumenge, 9 de novembre de 2008

Consells per a un primera cursa de 10 quilòmetres


Aquest cap de setmana m'he trobat amb antics companys d'escola i, entre moltes altres coses que han passat en un retrobament 10 anys després de l'anterior, he pogut parlar una estona amb una persona que el proper 30 de Novembre participarà a la Jean Bouin.

Serà la seva primera cursa popular i li vaig poder donar algun consell i ara ho amplio aquí perquè ho llegeixi:

(El seu punt de partida és la cinta del gimnàs on el màxim que ha fet són 8,5 quilòmetres)

Consells per un bon debut sedentari a una cursa de 10 quilòmetres:


- Consell principal: mentalitzar-se per estar prop d'una hora corrent sense parar (o més i, si cal caminar, no passa res).

- Calçat i mitjons específics per running, per senzills que siguin.

- Molt recomanable vaselina als peus, entre els dits i a la part davantera i posterior de la planta del peu. I tallar-se bé les ungles dels peus la setmana abans.

- Començar suau, anar buscant un bon ritme i no donar-ho tot al principi. El risc de "passar-se de voltes" és important. Ja s'anirà més ràpid cap al final. Ajuntar-se amb corredors de ritme similar i constant.

- Beure als avituallaments, ni que sigui una mica a no ser que es tinguin molt bones sensacions (cosa que en teoria no es sap en un primera cursa).

- Controlar el ritme, si es pot, per quilòmetre amb un cronòmetre.

- Abans de la cursa li he recomanat molt que vagi alguns dies a córrer per asfalt per acostumar-se.


Si algú te més recomanacions per una primera cursa que no dubti a compartir-les. Jo recordo de les meves primeres participacions a la Cursa de El Corte Inglés que sempre tenia molts problemes als peus i aplicant els consells ja no tinc cap problema.

Ferran de sedentaris.cat

dissabte, 8 de novembre de 2008

La meva primera cursa d'11 Km

No va ser fàcil, però és una experiència que recomano a tothom. Un amic meu que ja és maratonià em va animar i després d'unes quantes setmanes entrenant-me, finalment vaig córrer la meva primera 11K. Va ser a mitjans d'octubre a la Cursa de la Barceloneta.

Dic que no va ser fàcil, però no voldria desanimar a ningú perquè és una distància que està a l'abast de qualsevol. Només cal tenir una mica de ganes. Jo sempre havia tingut la inquietut de participar en aquest tipus de cursa. Jo havia competit en altres esports d'equip, però aquesta prova la veia com un repte personal de fortalesa i se demostrar-me que amb constància un pot aconseguir el que vulgui.

M'ho vaig prendre amb calma i a l'estiu vaig començar a entrenar-me per la cursa. Primer van ser exercicis de carrera continua de 15-20 minuts i vaig anar pujant fins arribar a estar corrent 1 hora. Un cop assolida aquesta fita, em vaig veure preparat per poder afrontar la meva primera 11K.

He de reconèixer que quan faltaven pocs minuts perquè sonés el tret de sortida, sentia dintre meu aquells nervis que tenia abans quan jugava a bàsquet i tenia un partit important. És fantàstic com fa sentir l'esport! A mesura que anava corrent i em veia fort i que podia aguantar el ritme, em sentia orgullós i això em donava més energia a les meves cames. Era el moment on veia que tots aquells dies que havia sortit a córrer, ja fos a la cinta del gimnàs, per la Diagonal o ve enredant a algun amic per anar reseguint la platja havia valgut la pena.

Quan vaig creuar la meta, el primer que vaig pensar va ser "quan és la propera cursa?".

Si teniu ganes de fer esport i teniu ganes d'un petit repte, aquest n'és un dels que valen la pena. Només cal entrenar una mica i estarà al vostre abast. Gaudireu el dia de la cursa, però sobretot mentre us prepareu i veieu com us aneu superant poc a poc.

Toni de sedentaris.cat


divendres, 7 de novembre de 2008

Cursa del Clot-Camp de l'Arpa (10 km) - 16 de Novembre


Bon dia, sedentaris!

Ja tenim una nova prova esportiva on participar. El Diumenge 16 de Novembre es celebrarà a Barcelona la XXIX Cursa del Clot-Camp de l'Arpa de 10 quilòmetres.

Les inscripcions estan obertes de fa dies. El recorregut es planer i hi ha molt bon ambient.

El preu és: 9€ + 1€ xip. Afegir 0,50€ per inscripcions no presencials. Hi ha samarreta i bossa d'obsequis.

A veure si algun sedentari s'anima i s'organitza un punt de trobada via comentaris del bloc.

dimarts, 4 de novembre de 2008

Com començar a fer esport?



Hi ha moltes maneres de fer-ho, però si us costa molt tot i voler-ne, aquí van un parell de consells:

Posar-te un repte esportiu. Si comences, que sigui alguna cosa realista. Per exemple una cursa popular (asfalt o muntanya) de 5, 10 o 15 quilòmetres o una marxa de BTT. El més important, més que la distància de la cursa, es inscriure’t amb temps per així agafar el compromís amb tu mateix. L’objectiu farà que tinguis més incentius a entrenar (fer esport algun dia a la setmana) i deixar de banda la vida sedentària.

Fer esport en grup (dos o més persones) de manera periòdica. Això serveix ja sigui per anar a jugar a futbol amb un equip o bé per anar al gimnàs amb algú o ... el que sigui, però amb una mica d'activitat física. Si adquireixes el compromís amb els altres també et serà més difícil caure en la temptació de no respectar-lo.

En el nostre cas, els “fundadors” de sedentaris, hem alternat aquestes dues opcions molts anys i ho recomanem a tothom.

dilluns, 3 de novembre de 2008

Spinning per primera (i última?) vegada

Ara fa unes hores que acabo de tornar del poliesportiu on he fet la meva primera sessió de spinning. Abans d'anar-hi era molt escèptic però com que no ho he fet en solitari tenia més incentius per provar-ho un cop.

La veritat és que pot ser molt exigent a nivell físic i un s'ha regular molt, adaptar el nivell de cadascú a l'esforç realitzat. He agafat el meu senzill pulsòmetre i m'ha donat aquestes dades: 143 ppm (polsacions per minut) de mitjana, 168 ppm màximes. 455 kcal consumides al 75% de la freqüència cardíaca màxima en menys de 45 minuts.

Bé, suposo que ho repetiré algun dia, però de moment de forma esporàdica. Jo ho recomano com a activitat complementària, no principal, i sempre a un ritme controlat.